CASCIO O., TEODORO M.T.: Autopsy Findings in Saponified Humans Remains to Identify a Brutally Killed Woman.

CASCIO O. (*), TEODORO M.T. (*)

 Autopsy Findings in Saponified Humans Remains to Identify a Brutally Killed Woman.

 I dati autopsici in un cadavere depezzato e saponificato consentono l’ identificazione della vittima di un brutale omicidio.

 

Lavoro presentato al I Congresso Nazionale della Società Scientifica COMLAS. Siena 9-10-11 Ottobre 2014.

Paper presented at the I National Meeting of the Scientific Society COMLAS. Siena, Italy, Oct. 9-10-11, 2014.

 

(*) Dipartimento di Anatomia, Biologia e Genetica, Medicina Legale, Neuroscienze, Patologia Diagnostica, Igiene e Sanità Pubblica “G.F. Ingrassia”, Università degli Studi di Catania, Via S. Sofia 87, 95123 Catania, Italy

Corresponding Author: ocascio@lex.unict.it

 

 

Abstract

In this paper, a case in which a young woman was brutally killed and cut into several parts by a chainsaw is reported. The parts were closed in plastic bags and buried. The dead body was found and analyzed. The conservation of the parts of the body in the plastic bags favored the saponification process that being a post-mortem conservative-transformative process made it possible to identify time, cause and means of death. In addition, DNA profiling compared to the possible parents allowed identification of the victim. Successive investigations permitted to identify the husband as the brutal killer.

 Key words: saponification, personal identification, human rests, blunt injuries, chainsaw.

Riassunto

É riportato il caso di una giovane donna uccisa brutalmente e tagliata in varie parti con una sega circolare. Le parti del corpo furono chiuse in buste di plastica e seppellite. Il cadavere fu trovato ed analizzato. La conservazione dei resti del corpo nelle buste di plastica favorì il processo di saponificazione che essendo un processo post-mortale trasformativo-conservativo permise di identificare tempo, causa e mezzo del decesso. Inoltre, l’analisi del DNA  confrontata con quella dei possibili parenti della vittima permise la sua identificazione. Le indagini successive consentirono di accertare che il brutale omicida fu il marito.

 

Parole Chiave: Saponificazione, Identificazione, cadavere, traumi contusivi, motosega.

QUI SOTTO TROVI IL LINK AL PDF

DEL TESTO INTEGRALE (IN ITALIANO)

Click below for the ITALIAN FULL TEXT (PDF)

29-cascio-rivista